søndag den 7. februar 2016

Michael Michalik Andersen, Kan man dø ung?


Kan man dø ung?
Anmeldt for forfatter og forlag mellemgaard

Ind imellem bliver jeg spurgt, om jeg vil læse og anmelde en bog, det er ikke altid lige den type bog jeg selv ville have valgt, og det gør jeg opmærksom på. Men jeg har den holdning, at når jeg bliver spurgt, er det et tegn på at jeg skal udvide mine horisonter lidt. Og tit og ofte bliver jeg glædelig overrasket og taknemlig, for at jeg blev skubbet i en ny retning. Det sker desværre også en gang imellem, at jeg bare må indrømme, at det ikke var en bog for mig. 

Michael Michalik Andersen´s Kan man dø ung?, handler om Mikkel, en ung fyr der er splittet mellem sin kærlighed til første kæreste Joanne og alle de fristelser, livet byder en ung mand, som druk, stoffer og piger.
Mikkel er i lære som mejerist, og under skole opholdene flytter han til Odense og må derfor efterlade Joanna hjemme på Sjælland. Det er rigtig svært for Mikkel, at skulle undvære Joanna og når alkoholden ryger ind, ryger forstanden ud. Mikkels forbrug af andre piger, hash, alkohol tager mere og mere til og det går ud over både skolen og forholdet til Joanna.

Kan man dø ung? er desværre en af de bøger, der ikke rigtig fanger mig, den er lidt for dagbog agtigt og så bliver jeg lidt små irriteret på Mikkel over at han spilder sit liv og lader stoffer tage så meget overhånd. Men tænker, at det ville være en rigtig god bog for unge mennesker at læse, med beskeden om "sådan skal du ikke gøre". 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar