onsdag den 18. november 2015

Stephenie Meyer, Liv og død






Selv om jeg var spændt på at læse denne 10-års jubilæums gendigtning af Twilight, var jeg også noget skeptisk. At Bella pludselig skulle være en dreng Beau og Edward en pige Edythe, ville det overhoved kunne lade sig gøre?

I Liv og død versionen af Twilight, har alle karakterne byttet køn, de eneste to der har fået lov at forblive dem selv er Bellas forælder, forklaringen der på kan i få, når i læser forordet i bogen. Stephenie Meyer har åbenbart fået kritik over Bellas personlighed, at hun var for svag og alt for opslugt af sin forelskelse, som om det kun er en pige ting. Så derfor besluttede hun, at lade det komme an på en prøve og omskrive historien, og sådan blev Bella til Beau. 

Jeg syntes det fungere godt, jeg nød bogen, selv om jeg flere gange lige skulle huske mig selv på at Beau altså er en dreng (I mine øjne en lidt vattet en af slagsen). 
For alle os Twilight fans, har Stephenie Meyer formået at lade os genopleve denne dejlig romantisk spændings roman på en ny måde, men for en der aldrig har stiftet bekendskab med original versionen, vil jeg klart anbefale at læse Tusmørke, Nymåne, Formørkelse og Daggry først.

Men for mig vil der altid kun være et rigtigt Twilight par og det er Bella & Edward.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar